Feeling hot hot hot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Blom - WaarBenJij.nu Feeling hot hot hot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Blom - WaarBenJij.nu

Feeling hot hot hot

Door: simonevanderblom

Blijf op de hoogte en volg Simone

23 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Het heeft even geduurd, maar hier dan weer een bericht uit Nickerie. Inmiddels ben ik hier nu 3 weken en heb mijn draai aardig gevonden. Ik zal even kort beschrijven hoe mijn dag indeling eruit ziet. Om 6:45 uur sta ik op en fiets rond 7:15 naar kantoor. Met de honden weet ik nu aardig om te gaan. Gisteren kwamen er 3 tegelijk op me af gestormd, toen ben ik afgestapt en heb ik hard ‘ga weg!’ geroepen (met mijn o zo angstaanjagende stem, hihi) en gelukkig bleven ze toen stil staan. Maar goed, als ik dan op kantoor ben aangekomen ga ik even gedag zeggen tegen de werknemers en vervolgens ga ik de labtop aanzetten (die ik momenteel van iemand leen omdat mijn eigen labtop stuk is gegaan )Dan is het altijd even spannend of de internetverbinding het wel doet en zo ja, voor hoe lang. Internet heeft zich goed aangepast aan het Surinaamse tempo dus mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld. Nou, vervolgens ga ik werken aan mijn opdrachten en onderzoek en tegen een uur of 12/ half 1 drijf ik dan zo’n beetje het kantoor uit van de hitte en wordt het tijd om het rustig aan te gaan doen. Momenteel is het hier zo warm dat zelfs de Surinamers er last van hebben, en die zijn toch wel wat gewend. Vervolgens ga ik thuis even lunchen en dan ga ik soms even baantjes trekken in het zwembad of/ en in de hangmat liggen. ’s Middags werk ik dan meestal thuis nog even aan school. ’s Avonds heb ik meestal wel wat te doen. Ik heb nu 3 tennislessen gehad en het gaat wonder boven wonder best goed, al was de eerste les een drama. De tennisleraar kwam met de zeer motiverende opmerking: ‘Simone maakt een perfecte vloeiende beweging! Nu moet ze alleen nog leren om de ballen te raken…’. Maar de tweede les ging al een heel stuk beter en geloof het of niet maar ik kan nu de ‘forehand’ en de ‘backhand’ en ik sla ze (bijna) allemaal raak! Mijn huisgenootje en ik zijn het er over eens dat we voor Wimbledon gaan.

Maandag heb ik mijn eerste kookles gehad hier en dat was erg interessant. Ik zal jullie de diëtistische analyse besparen, maar aan de hoeveelheden olie en zout te zien heb ik hier nog wel het één en ander te doen. De vrouw van de gynaecoloog van het ziekenhuis zit ook op de cursus en toen haar man haar op kwam halen ben ik even in gesprek gegaan met hem. Hij vertelde dat er in heel Nickerie geen één (!) diëtist is en hij gaat voor me kijken of ik wat in het ziekenhuis kan gaan doen. Dat zou dus wel leuk zijn.

Deze week was ik met mijn huisgenootjes uitgenodigd op een Javaanse verjaardag van een hele lieve vrouw die hier bij Dankers werkt. Verjaardagen hier draaien vooral om eten, dus ben weer lekker vol gepropt met roti , cakejes en ijs (ik geef hier echt het goede voorbeeld :)). Wat wel grappig is, is dat de cadeautjes hier pas worden uitgepakt als de gasten weg zijn. Zo kan de jarige niemand beledigen als ze iets gekregen heeft wat ze niet leuk vind. Volgende week heb ik een heel groot Javaans feest en dan mag ik ook zo’n jurk aan en word mijn haar ingevlochten. Ben heel benieuwd.

Vorig weekend hadden we een feest van de tennis/zwem club. Daar werd op een gegeven moment de polonaise ge- salsa- danst op een nummer van Jan Smit (of Frans Bouwer, haal die mannen altijd door elkaar) met een salsa beat eronder, erg lachwekkend om te zien. Zoals gewoonlijk als er in mijn buurt een polonaise wordt gedanst kwam ik er weer niet onderuit om mee te doen. Wat iets minder grappig was die avond, waren de grote dikke kevers die met bosjes naar beneden kwamen gevallen (sorry dat ik weer over beestjes begin, maar moet het even kwijt). Ook de WC zat er vol mee, inclusief sprinkhanen die allemaal gezellig begonnen te springen en vliegen op het moment dat ik mijn blaas ging legen. Ben volgens mij nog nooit zo snel naar de WC geweest! Maar ik vind zelf dat ik er best dapper mee om ben gegaan. Zelfs toen ik op een gegeven ogenblik ontdekte dat het harde stukje in mijn haar geen haarspeldje was maar zo’n dikke kever, ben ik rustig gebleven en heb gewoon Nanne rustig gevraagd of hij asjeblieft z.s.m. de kever uit mijn haar zou willen verwijderen. Als dat in Nederland was gebeurd was ik waarschijnlijk gillend en wild- om- me- heen- slaand naar buiten gerend. Wat Suriname al niet met je doet.
Verder zijn we die zondag Nickerie uitgereden richting de plaats waar je over kunt varen naar Guyana en waar je dit land ook kunt zien liggen. Was wel lekker om even ‘het dorp’ uit te zijn.

Het weekend daarvoor zijn we naar zeedijk gefietst. Dit is een lange dijk die aan de zee ligt (duh) en als je de palmbomen en de hitte even weg denkt dan lijkt het net alsof je weer even in Nederland bent. We hebben daar nog even gepicknickt en zijn toen weer naar huis gefietst. Na zo’n fietsrit kun je je kleding wel uitwringen. Ik begin ook steeds beter te begrijpen waarom alles hier zo langzaam gaat. Je moet wel anders ga je echt plat van de hitte. Ook je eigen ergens druk over maken is hier NOT DONE. Als je jezelf bijvoorbeeld plotseling afvraagt waar je ook al weer je paspoort hebt gelaten, heb je alweer een dikke vette zweetplek op je rug staan. Ik verkleed me hier dan ook wel eens 3 keer per dag en meerdere keren per dag douchen is ook zeker geen overbodige luxe. Als je hier tegen een Surinamer verteld dat we in Nederland meestal maar 1 keer per dag douchen vinden ze dat heel vies.

Aankomend weekend gaan we met z’n allen naar Paramaribo om afscheid te nemen van de stagiaires van de CIOS. Dus dat wordt wel gezellig.
Nou, jullie zijn allemaal weer op de hoogte. Ik hoop niet dat ik te negatief klink, want ondanks de hitte, de enge beestjes en het trage internet heb ik het echt prima naar mijn zin en geniet ik van elke dag.

Jullie horen snel weer wat van me. (Probeer ik ten minste ;))

Bigi brasa!!



  • 24 April 2010 - 17:16

    JW En Lieke:

    He meis,

    Wat leuk dat je tennislessen goed gaan, kunnen we samen eens een balletje gaan slaan wanneer je weer thuis bent! :D
    Die hitte lijkt me pittig idd, maar pas je maar lekker aan (rustig aan dus :))
    Have fun en we volgen je!

    -x- JW en Lieke

  • 26 April 2010 - 08:25

    Joyce & Chris:

    heey simoon,.

    wel grappig om alles zo te lezen hoor!. goed om te horen dat alles goed gaat.
    geniet er nog maar van.
    op naar je volgende berichtje:D

    X Joyce & Chris.

  • 26 April 2010 - 12:33

    Lenie :

    Hoi Simone, erg leuk om je verslag te lezen. Vindt Opa ook. hij was erg blij met je belletje. Hier hebben we ons 1e zomerse weekend achter de rug(22graden C).Deze week wordt het gelukkig weer wat koeler. Mooi dat je de honden aan kan. Is het niet veel te warm om te tennissen? Kijk uit naar een nieuw bericht. Groet,Lenie en opa.

  • 27 April 2010 - 17:16

    Nollie:

    hey Simone,
    wat een leuke foto's en een heel lekkere hangmat.zal wel goed liggen.
    ben blij dat ik nu wat gezien heb van de omgeving, de weg naar kantoor en de zee.
    en gezellige mensen om je heen.
    geniet er maar van.
    liefs Nollie

  • 27 April 2010 - 19:46

    Hoi Simone,:

    wat leuk om eens wat foto's te zien. Wat ben jij lekker bruin zeg!
    Lekkere hangmat ook.
    Als je straks weer terug bent in Nederland zul je vast nooit meer iemand wakker maken om een spinnetje in de badkamer dood te slaan! Dat durf je nu voortaan zelf wel zou ik zo denken.
    Nou meisje, de groetjes van ons allemaal en ik bel je xxx

    PaenMa Lidy en niet te vergeten DIKKE X Joey

  • 01 Mei 2010 - 08:35

    Tettje Van Malsen:

    simone ziet er heel mooi
    groetjes tettje

  • 07 Mei 2010 - 11:30

    Conny :

    Hoi Simone,
    Het is heel heet daar lees ik, maar hier is het regenachtig weer. Dus we worden allemaal nat!
    Is Bart heelhuids gearriveerd?
    Maak er samen maar een mooie vakantie van en schrijf samen nog een verslagje van hoe het bevalt. Dan weten wij dat vast.
    Veel plezier samen.
    groeten ook van Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

3 maanden Suriname

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2010

Dingen die fijn zijn

13 Juni 2010

Bigi Pan

31 Mei 2010

Tripjes

25 Mei 2010

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees

23 April 2010

Feeling hot hot hot
Simone

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 17227

Voorgaande reizen:

03 April 2010 - 02 Juli 2010

3 maanden Suriname

Landen bezocht: